25.11.2024 02:12
eps_banner
АКТУАЛЬНО:

Тернополяни до 1 липня 2016 року мають обрати управителя для свого будинку

upravytelІз 1 липня 2015 року вступив в дію Закон України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”. Чимало засобів масової інформації у своїх заголовках пишуть, що закон свідчить про ліквідацію ЖЕКів. Однак у Тернополі вони були ліквідовані вже понад десять років тому, а балансоутримувачами багатоповерхівок є приватні підприємства. То ж чи принесе якісь зміни Закон у життя пересічних тернополян?

Насамперед варто розібратися, що приховано за абревіатурою «ЖЕК». Отже, ЖЕК (житлово-експлуатаційна контора) — комунальна госпрозрахункова організація, що має свій розрахунковий рахунок у відділенні банку і статутний фонд у розмірах, визначених виконкомом місцевої міської чи районної Ради, користується правами юридичної особи.

Основними завданнями ЖЕКів було зберігання та обслуговування закріпленого за нею житлового фонду. У СРСР ЖЕК був первинною ланкою в загальній структурі управління житловим господарством.

Заступник міського голови Владислав Стемковський зауважує, що у Тернополі ще з 2002 року житловий фонд обслуговують приватні підприємства. Звична абрівіатура «ЖЕК» використовується лише для зручності.

–           Відповідно до Закону “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” держава знімає з себе відповідальність за обслуговування будинку та прибудинкових територій. Всі обов’язки з обслуговування та ремонту житлового фонду та прибудинкових територій (а це сходи, ліфти, дахи, двори, дитячі майданчки тощо) лягають на плечі жителів будинку, які є його imagesспіввласниками. Впродовж цього року вони мають визначитися з формою управління або обрати управителя, який відповідатиме за весь спектр послуг. Це означає, що мешканці можуть обрати для обслуговування свого будинку якесь з існуючих вже приватних підприємств. Щоб відмовитися від послуг ЖЕКу, не обов’язково створювати ОСББ. Для тих, хто не зможе визначитися до 1 липня 2016 року, відповідно до Закону, управителя призначить орган місцевого самоврядування, – пояснює Владислав Стемковський.- Обравши форму управління будинку, мешканці на загальних зборах визначають і тариф на утримання будинку та прибудинкових територій а також укладають умови договору, яким визначається обсяг і періодичність послуг. Тариф на управління входить санітарно-технічне обслуговування будинку, поточний і капітальний ремонт, винагорода управителю. Варто звернути увагу, що з 1 січня 2016 року вводиться в дію норма заборони органів місцевого самоврядування встановлювати тарифи нижче економічно обґрунтованих. Раніше кожен член ОСББ мав один голос, тепер голоси рахуватимуть пропорційно до площі нерухомості.  Кожен співвласник (або його представник) у голосуванні має кількість голосів, яка пропорційна загальній площі квартири чи нежитлового приміщення співвласника по відношенню до загальної площі всіх квартир і нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку. Щоб прийняти рішення, необхідно, щоб проголосували 75 відсотків від загальної площі будинку.  Угода з управителем підписується на один рік, що означає те, що переобрати управителя зможуть не швидше, ніж через рік  після його призначення.

З моменту вступу закону в дію, мешканці багатоповерхівки стають єдиними повноправними власниками будинку і прибудинкової території. Приміром, якщо в будинку один власник, то один, якщо ж сто – то це сто співвласників.

Тепер вони можуть провести збори і 75% відсотками (від площі квартир) проголосувати, відійти від ЖЕКу і обрати собі іншого балансоутримувача або створити ОСББ.  При цьому варто мати на увазі, що у Законі України «Про ОСББ» з 1 липня вилучена норма щодо першого капремонту в нових ОСББ за рахунок попереднього балансоутримувача, як це було раніше. Скасовані будь-які види дотацій з бюджету для постачальника послуг на утримання житла та капітальний ремонт.

–           Закон не настільки простий, як це здається на перший погляд, – продовжує пан Стемковський. – Приміром, до цього часу немає порядку списання будинку з балансу, також з боку держави не передбачається капітальний ремонт будівель. Це означає, що якщо у багатоповерхівці зупинився ліфт і потрібно придбати дороговартісну запчастину, мешканці мають купувати її за власний кошт. Якщо частина жителів не платитиме за утримання будинку, то це буде проблемою усіх співвласників. Ніде не прописано, яким може бути механізм стягнення боргів з неплатників.

Отже, мова йде не про те, що будуть ліквідовані підприємства, які обслуговують житловий фонд у Тернополі чи про відсутність плати за обслуговування житлового фонду та прибудинкових територій. Закон дає змогу мешканцям багатоквартирних будинків самостійно управляти власним будинком та обирати постачальників послуг та відмовлятися від них у разі неякісного обслуговування. Він віддаляє українців від радянської адміністративної системи управління і надає право власникам самим організовуватися та відповідати за умови свого проживання. Наскільки тернополяни готові нести відповідальність за своє житло та як проявлять себе нововведення у повсякденному житті – покаже час.

Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології ТМР