Про це сказала начальник Управління житлової політики Департаменту систем життєзабезпечення та житлової політики Мінрегіону Світлана Старцева 24 березня під час обговорення Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» з херсонськими журналістами.
За її словами, на сьогодні 50% українців незадоволені якістю роботи ЖЕКів. І Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» спрямований на врегулювання цієї ситуації.
«Він має забезпечити ефективне управління, утримання та експлуатацію багатоквартирних будинків. Також він сприяє розвитку ринку надання послуг у житловій сфері», — сказала Світлана Старцева.
Вона наголосила, що Закон не ліквідовує ЖЕКи, як обслуговуючі компанії, а лише виводить їх у конкурентне середовище.
«Закон в жодному разі не змушує співвласників змінювати ЖЕК на іншу обслуговуючу компанію. Він тільки дає право мешканцям обирати хто і на яких засадах управлятиме їхнім майном. Якщо всіх співвласників будинку задовольняє робота ЖЕКу, як управителя, вони й надалі можуть користуватися його послугами», — зазначила вона.
Світлана Старцева нагадала, що в разі невизначеності співвласників будинку щодо форми управління майном до 1 липня 2016 року, виконавчі органи місцевої влади мають на конкурсній основі обрати управителя для такого будинку.
Міськрада за місяць до проведення конкурсу має оголосити його умови, визначити і оприлюднити які суб’єкти господарювання братимуть участь у конкурсі. Тож протягом місяця люди матимуть змогу ознайомитися з учасниками конкурсу, їх ціновою пропозицією тощо.
«Мінрегіон вже розробив проект наказу «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з надання послуги з управління багатоквартирним будинком». І найближчим часом проект буде розміщений на сайті для громадського обговорення», — сказала Світлана Старцева.
Якщо ж визначений за конкурсом управитель не задовольнить співвласників, вони у будь-який момент можуть через загальні збори прийняти рішення про розірвання договору. І з цим рішенням звернутись до органу місцевого самоврядування.
Вона зазначила, що першим кроком для проведення загальних зборів співвласників з метою обрання управителя та/або установчих зборів зі створення ОСББ має стати отримання інформації про власників нерухомого майна, а також площу квартир та нежитлових приміщень будинку.
«Зокрема, Статтею 6 Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» встановлено, що таку інформацію співвласники можуть отримувати безкоштовно з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Проте тут є певна проблема, оскільки інформацію про власників нерухомого майна почали відцифровувати лише з 2004-2008 років, а отже реєстр неповний», — наголосила Світлана Старцева.
У цьому випадку необхідно звернутись до органів місцевої влади, щоб ті посприяли в отриманні такої інформації в БТІ безкоштовно.
Співвласникам також буде необхідно отримати технічну документацію на будинок.
«Документація потрібна для здійснення підключення будинку до загальноміських мереж водо-, тепло-, електропостачання, отримання дозволу на скид стічних вод у міську мережу, здійснення технічного обслуговування ліфтів, вбудованих котелень, внутрішньобудинкових інженерних мереж тощо», — пояснила Світлана Старцева.
Вона зазначила, що оскільки балансоутримувачі будинків визначалися органами місцевого самоврядування, у разі відсутності такої документації комунальне підприємств спільно з органом місцевого самоврядування має визначити джерело фінансування з її відновлення.