Дорожня карта утримання шляхово-мостового господарства м. Тернополя взимку
Цей документ містить інформацію стосовно діяльності територіальної громади міста Тернополя з питань рівня обслуговування та утримання шляхово-мостового господарства взимку.
Предмет обговорення
Даний документ присвячений опису діяльності відповідної профільної служби, яка займається підтриманням рівня обслуговування шляхово-мостового господарства (надалі ШМГ) взимку, а також підприємств, організацій, установ та мешканців м.Тернополя. Це є початкова версія, яка може постійно змінюватись та доповнюватись відповідно до реалій зафіксованих змін в процесі надання послуг.
КОРОТКИЙ ОПИС
Багаторічна практика обслуговування території м. Тернополя взимку, а особливо під час погодних аномалій, показала про необхідність втручання у процес утримання міста усієї територіальної громади та чіткого алгоритму їх дій.
Вимоги тернополян щодо якості надання послуг невпинно зростають і підняття їх до європейського рівня потребує внесення змін до традиційних методів та практик.
Дотримання відповідними службами діючих нормативних документів не завжди дають бажаного результату і тому, щоб рухатись вперед потрібно залучати усі резерви та можливості.
Важкопрогнозовані погодні зміни на території обласного центру – постійні перепади температур, висока вологість, екстремальні циклони, тощо вимагають впровадження ефективної багатовекторної системи щодо попередження та захисту від негоди.
Тому, враховуючи інноваційний досвід розвинених європейських країн, США та Канади настав час розробити дорожню карту дій м. Тернополя у зимовий період.
Усі роботи, які виконуються взимку, поділяються на чотири групи:
- Попередження – оброблення покриття технологічними матеріалами, що запобігають утворенню ожеледі та сприяють її ліквідації;
- Очищення – згрібання, підмітання снігу і сколу та укладання у вали;
- Видалення – формування снігового валу з подальшим його механізованим вивезенням у спеціально визначені снігозвалища;
- Догляд – ліквідація ожеледі та боротьба із слизькістю доріг і тротуарів.
Вказаний перелік робіт виконується дорожньою службою та підприємствами, що обслуговують житловий фонд міста відповідно до погодних умов постійно, а підприємства, установи, організації, мешканці приватного сектора, тощо відповідно до вимог вказаної дорожньої карти.
У випадку різкого погіршення погодних умов або надзвичайної ситуації дії територіальної громади регламентуються відповідно до завчасного повідомлення міської ради через засоби масової інформації про снігоприбиральну діяльність, ефективність її просування та обмеження стоянки транспортних засобів на цей період.
Підприємствам, що обслуговують житловий фонд міста, необхідно через створені громадські ініціативи та осередки на період інтенсивних снігопадів залучати максимальну кількість мешканців для проведення оперативних робіт з очищення. Забезпечити активістів необхідним інвентарем та визначити місця його зберігання.
Наступні таблиці містять інформацію стосовно відповідних заходів територіальної громади міста у межах компетенції.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ
№ п/п | Завдання | Заходи | Виконавець | Примітки |
1. | Вулиці та тротуари першої, другої та третьої категорії | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 07.07.2008р. №213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг КТМ 204 України 010-94 · Правила благоустрою м.Тернополя · Рішення виконавчого комітету міської ради від 12.10.2016р. №846 «Про заходи щодо забезпечення безперебійного руху транспорту у зимовий період на 2016-2017 роки». · Наказ управління ЖКГБтаЕ №107 від 08.11.2016р. «Про забезпечення належного утримання вулиць та доріг в зимовий період 2016-2017р.р.» |
Переможець тендеру з утримання ШМГ | |
2. | Прибудинкові та прилеглі території житлових будинків | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 07.07.2008р. №213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг КТМ 204 України 010-94 · Правила благоустрою м.Тернополя |
Підприємства,що обслуговують житловий фонд міста | |
3. | Приватний житловий сектор | Розміщення, відповідне складування (насипом, контейнер…) технічної суміші на власній території чи окремо встановлених місцях. Профілактичне оброблення твердого покриття тротуару та проїздної частини вулиці в межах земельної ділянки будинковолодіння слід здійснювати за 1 – 2 години до виникнення ожеледиці | Власники
приватних будинковолодінь |
|
5. | Прилегла територія до об’єктів господарювання | Розміщення, відповідне складування (насипом, контейнер…) технічної суміші та її задіяння за 1 – 2 години до виникнення ожеледиці | Суб’єкти підприємницької діяльності | |
6. | Медичні та навчальні заклади | Розміщення, відповідне складування (насипом, контейнер…) технічної суміші на власній території та заїзді. Профілактичне оброблення твердого покриття слід здійснювати за 1 – 2 години до виникнення ожеледиці | Дирекція установ | |
7. | Промисловий сектор | Розміщення, відповідне складування (насипом, контейнер…) технічної суміші на власній території та заїзді. Профілактичне оброблення твердого покриття слід здійснювати за 1 – 2 години до виникнення ожеледиці | Адміністрація підприємств | |
8. | Паркове господарство | Розміщення, відповідне складування (насипом, контейнер…) технічної суміші на власній території та заїзді. Профілактичне оброблення твердого покриття слід здійснювати за 1 – 2 години до виникнення ожеледиці | Адміністрація КП «Об’єднання парків культури та відпочинку м.Тернополя» | |
9. | Місця для паркування автотранспрту | Розміщення, відповідне складування (насипом, контейнер…) технічної суміші та її задіяння за 1 – 2 години до виникнення ожеледиці на обслуговуючій території | Суб’єкти підприємницької діяльності |
ОЧИЩЕННЯ
№ п/п | Завдання | Заходи | Виконавець | Примітки |
1. | Вулиці та тротуари першої, другої та третьої категорії | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 07.07.2008 року N 213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг · Правила Благоустрою м.Тернополя · Рішення виконавчого комітету від 12.10.16р. №846 « Про заходи щодо забезпечення безперебійного руху транспорту у зимовий період на 2016-2017 роки». · Наказ управління ЖКГБЕ №107 від 08.11.16р. «Про забезпечення належного утримання вулиць та доріг в зимовий період 2016-2017рр» |
Переможець тендеру з утримання ШМГ |
|
2. | Прибудинкові та прилеглі території житлових будинків | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 7 липня 2008 року N 213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг · Правила благоустрою м.Тернополя Першочергово забезпечити доступ спеціалізованого транспорту (швидка, аварійна, пожежна служби) до під’їздів будинку та сміттєвозів до контейнерних майданчиків. Забезпечити вільне пересування пішоходів При інтенсивних снігопадах вжити заходи щодо обмеження або заборони стоянки автомобілів на прибудинковій території для забезпечення безперешкодної роботи спецавтотранспорту та прибиральної техніки. |
підприємства, що обслуговують житловий фонд міста | |
3. | Приватний житловий сектор | Зібраний сніг слід зрушувати із тротуарів на проїзну частину в прилоткову смугу та формувати вали. Снігові вали необхідно повністю розчищати над дощоприймальними решітками. При інтенсивних снігопадах не допускати стоянки власних автомобілів в межах червоних ліній вулиць | Власники приват-
них будинковолодінь |
|
5. | Прилегла територія до об’єктів господарювання | Зібраний сніг слід зрушувати із тротуарів на проїзну частину в прилоткову смугу та формувати вали. Снігові вали необхідно повністю розчищати над дощоприймальними решітками | Суб’єкти підприємницької діяль
ності |
|
6. | Медичні та навчальні заклади | Першочергове зачищення заїздів та підходів до території закладів. Зібраний сніг слід зрушувати із тротуарів на проїзну частину в прилоткову смугу та формувати вали. Снігові вали необхідно повністю розчищати над дощоприймальними решітками | Дирекція установ | |
7. | Промисловий сектор | Першочергове зачищення заїздів та підходів до території закладів. Зібраний сніг слід зрушувати із тротуарів на проїзну частину в прилоткову смугу та формувати вали. Снігові вали необхідно повністю розчищати над дощоприймальними решітками | Адміністрація підпри
ємств |
|
8. | Паркове господарство | Першочергове зачищення заїздів та підходів до території закладів. Зібраний сніг слід зрушувати із тротуарів на проїзну частину в прилоткову смугу та формувати вали. Снігові вали необхідно повністю розчищати над дощоприймальними решітками | Адміністрація КП
«Об’єднання парків культури та відпочинку м.Тернополя» |
|
9. | Місця для паркування автотранспорту | Зібраний сніг слід зрушувати із проїзної частини в прилоткову смугу та формувати вали. снігові вали необхідно повністю розчищати над дощоприймальними решітками.
|
Суб’єкти підпри
ємниць кої діяль ності |
ВИДАЛЕННЯ
№ п/п | Завдання | Заходи | Виконавець | Примітки |
1. | Вулиці та тротуари першої, другої та третьої категорії | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 7 липня 2008 року N 213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг · Правила благоустрою м.Тернополя
|
Переможець тендеру з утримання ШМГ
|
|
2. | Прибудинкові та прилеглі території житлових будинків, | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 7 липня 2008 року № 213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг КТМ 204 України 010-94 · Правила благоустрою м.Тернополя Вивезення снігу проводити у разі недопустимого звуження прибудинкової території для роботи спеціалізованого транспорту та відсутності визначеного місця складування снігу. |
Підприєм
ства, що обслуговують житловий фонд міста |
|
3. | Приватний житловий сектор | Якщо снігові вали заважають рухові пішоходів та транспорту або спричиняють умови, коли пропускна здатність звуженої валами проїзної частини менша за інтенсивність транспортного потоку проводити вивезення снігу |
Переможець тендеру з утримання ШМГ |
|
5. | Прилегла територія до об’єктів господарювання | Вивезення снігу проводити у разі якщо снігові вали заважають рухові пішоходів | Переможець тендеру з утримання ШМГ | |
6. | Медичні та навчальні заклади | Вивезення снігу проводити у разі неможливості забезпечити безперешкоднуї роботу спецтранспорту та відсутності визначеного місця складування снігу. | Дирекція установ, дорожня служба | |
7. | Промисловий сектор | Вивезення снігу проводити у разі неможливості забезпечення безперешкодної роботи спецтранспорту та відсутності визначеного місця складування снігу. | Адміністрація підпри
ємств |
|
8. | Паркове господарство | Вивезення снігу проводити у разі неможливості забезпечення безперешкодної роботи спецтранспорту та відсутності визначеного місця складування снігу. Також при проведенні відповідних святкових заходів для забезпечення вільного пересування рекреантів | Адміністрація «Об’єднання парків культу
ри та відпочинку м.Тернополя» |
|
9. | Місця для паркування автотранспорту | Вивезення снігу проводити у разі неможливості паркування автомобілів та доступу пасажирів до них | Суб’єк-
ти підпри ємниць кої діяль ності, переможець тендеру з утримання ШМГ |
ДОГЛЯД
№ п/п | Завдання | Заходи | Виконавець | Примітки | |
1. | Вулиці та тротуари першої, другої та третьої категорії | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 7 липня 2008 року N 213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг · Правила благоустрою м.Тернополя
|
Переможець тендеру з утримання ШМГ
|
||
2. | Прибудинкові та прилеглі території житлових будинків, | · Наказ Міністерства з питань ЖКГ України від 7 липня 2008 року N 213 «Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів»
· Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг · Правила благоустрою м.Тернополя У разі утворення товстого ущільненого шару льоду на тротуарах та проїздах прибудинкової території необхідно застосовувати метод сегрегації – нанесення протиожеледних матеріалів та після проходження відповідної реакції пошарове видалення снігової пульпи. Враховуючи домінуючу підвищену вологість атмосферного повітря, посипання проводити в процесі утворення ожеледі. |
Підприєм
ства, що обслуговують житловий фонд міста |
||
3. | Приватний житловий сектор | Профілактичне оброблення протиожеледними матеріалами твердого покриття тротуару та проїзної частини вулиці в межах земельної ділянки будинковолодіння | Власники приватних будинковолодінь | ||
5. | Прилегла територія до об’єктів господарювання | Профілактичне оброблення протиожеледними матеріалами твердого покриття тротуару | Суб’єк-
ти підпри ємниць кої діяль ності, переможець тендеру з утримання ШМГ |
||
6. | Медичні та навчальні заклади | Профілактичне оброблення протиожеледними матеріалами твердого покриття заїздів, тротуару та закріпленої території | Дирекція установ,
переможець тендеру з утримання ШМГ |
||
7. | Промисловий сектор | Профілактичне оброблення протиожеледними матеріалами твердого покриття тротуару та проїзної частини вулиці в межах земельної ділянки об’єкта господарювання | Адміністрація підпри
ємств, переможець тендеру з утримання ШМГ |
||
8. | Паркове господарство | Профілактичне оброблення протиожеледними матеріалами твердого покриття тротуару, пішохідних доріжок, містків, тощо | Адміністрація «Об’єднання парків культу
ри та відпочинку м.Тернополя»
|
||
9. | Місця для паркування автотранспорту | Профілактичне оброблення протиожеледними матеріалами твердого покриття місць паркування та підходів до них. У першу чергу оброблення матеріалами проводиться в місцях відведених для інвалідів | Суб’єк-
ти підпри ємниць кої діяль ності, переможець тендеру з утримання ШМГ |
||
СИСТЕМА ОПОВІЩЕННЯ НАСЕЛЕННЯ ПРО ПОЧАТОК РОБОТИ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ТРАНСПОРТУ НА МАРШРУТАХ СНІГОПРИБИРАННЯ
Оповіщення населення проводиться міською радою через засоби масової інформації:
- ЗЕЛЕНИЙ РІВЕНЬ – за виникнення ожеледиці чи потреби прибирання снігу в денний період доби (крім години «пік») при не значних та помірних снігових опадах – за три години до початку роботи техніки.
- ЖОВТИЙ РІВЕНЬ – за виникнення ожеледиці чи потреби прибирання снігу в вечірній та нічний період доби при не значних та помірних снігових опадах – за дві години до початку роботи техніки.
- ЧЕРВОНИЙ РІВЕНЬ – за виникнення потреби виконання робіт в будь-який період доби при інтенсивних снігопадах та надзвичайній ситуації– за дві години до початку роботи техніки.
Вказаний час оповіщення надає можливість населенню завчасно скорегувати свої плани щодо подальших дій (добирання до роботи, магазинів, учбових та медичних закладів, тощо…), а водіям тимчасово прибрати автомобілі з маршруту слідування технологічного транспорту.
Також водіям рекомендується максимально уникати курсування автомобілем у цей час на вулицях, де проходить прибирання для забезпечення ефективної роботи технологічного транспорту та уникнення можливої ДТП. Вказана рекомендація не стосується спеціалізованого автотранспорту (карети швидкої допомоги, пожежних та поліцейських машин, тощо)
При усіх рівнях оповіщення регулювання руху транспорту (припинення чи обмеження) на маршрутах слідування снігоприбиральної техніки проводиться за участі працівників патрульної поліції м. Тернополя.
Розміщення забороняючих дорожніх знаків (3.1 «Рух заборонено», 3.21 «В’їзд заборонено», тощо») покладено на відділ технічного нагляду ТМР.
Дуже важливим для недопущення збоїв у роботі транспортної інфраструктури міста є призупинення руху великовагових транзитних автомашин через вулиці загальноміського значення М-19 (15 Квітня, транспортна розвязка 15 Квітня – Протасевича – Ст. Бандери, Протасевиче, Об’їзна, Микулинецька), М-12 (вул. С. Будного).
Залежно від рівня оповіщення, рішення про призупинення руху транзитного транспорту приймає:
- зелений та жовтий рівень – відділ технічного нагляду ТМР за погодженням з Управлінням житловокомунального господарства, благоустрою та екології (надалі УЖКГтаЕ) та координаційний штаб із здійснення контролю за утриманням шляхово-мостового господарства в зимовий період.
– червоний рівень – координаційний штаб із здійснення контролю за утриманням шляхово-мостового господарства в зимовий період.
При червоному рівні оповіщення рух технологічного транспорту проводиться за спеціальною маршрутною схемою:
- Маршрут №1 – вулиці Тролейбусна, Бережанська, Гетьмана Мазепи, дамба Тернопільського ставу, Руська, проспект Степана Бандери, транспортна розв’язка вулиць Протасевича, 15 Квітня та проспекту Степана Бандери;
- Маршрут №2 –транспортна розв’язка вулиць Протасевича, 15 Квітня та проспекту Степана Бандери, вулиця 15 Квітня, проспект Злуки, вулиці Збаразька, Богдана Хмельницького.
Після завершення снігоприбирання за спеціальною маршрутною схемою розпочинається утримання ШМГ за постійно діючою маршрутною схемою (додається).
ЗАБОРОНА СТОЯНКИ АВТОТРАНСПОРТУ НА МАРШРУТАХ СНІГОПРИБИРАННЯ
Утримання ШМГ в Тернополі переважно проводиться у вечірній та нічний періоди доби для запобігання створення аварійних ситуацій, «тягучок» та «корків» на дорогах. Наявність автомашин на проїзній частині суттєво погіршує якість прибирання та призводить до здорощення послуг через необхідність повторного задіяння технологічного транспорту на пропущених ділянках.
Кожен водій повинен усвідомити, що залишене авто на машруті слідування прибиральної техніки це додаткові витрати з бюджету, які можна було б спрямувати на більш нагальніші потреби територіальної громади.
Проблема стає значно гострішою, коли авто не забрано після відповідного оповіщення міською радою про тимчасову заборону стоянки на маршруті снігоприбирання.
Тому кожен водій повинен максимально утриматись від стоянки автотранспортногго засобу на проїзній частині вулиць у вечірній та нічний період доби та оперативно його прибрати після відповідного оповіщення міською радою.
При червоному рівні оповіщання припаркований транспорт може бути прибраний евакуатором і розміщений на спеціальному майданчику. Витрати на евакуацію, транспортування та перебування авта на майданчику проводяться за рахунок його власника (користувача).
Також, не допускається під час дії оповіщання тимчасове переміщення автомашини з проїзної частини на тротуар. Прибирання снігу проводиться в червоних лініях дороги і є елементом комплексного благоустрою. Водій такого авта не тільки ризикує бути притягненим правоохоронними органами за порушення вимог Правил дорожнього руху України, а й може стати «героєм» загально відомої місцевої рубрики «я паркуюсь як мудак».
ФІНАНСОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
№ п/п | Завдання | Заходи | Примітки |
1. | Контроль бюджету | Гармонійне поєднання витрат з якістю надання послуг | |
2. | Економічна ефективність | Моніторинг утримання ШМГ та впровадження найбільш оптимальних схем за принципом – витрата-якість | |
3. | Стимулювання | Залучення територіальної громади та відповідне відзначення (нагородження, фінансова підтримка, тощо) |
ЗАБОРОНА СТОЯНКИ АВТОТРАНСПОРТУ У ДВОРАХ ЖИТЛОВИХ БУДИНКІВ
Стоянка авта у дворах житлових будинків може створювати суттєві перешкоди спеціалізованому транспорту під час пожежогасіння, роботи карети швидкої допомоги та снігоприбиральної техніки, проїзду транзитного транспорту, тощо.
Тому, дислокація авта у дворах повинна бути тільки на спеціально відведених територіях.
Забороняється розміщення автомашин у безпосередній близькості до стін будинку та дерев.
Після оповіщення міською радою червоного рівня стоянка в дворах житлових будинків заборонена.
СНІГОПРИБИРАННЯ
З метою забезпечення безперебійного руху транспорту та пішоходів м.Тернополя, полегшення доступу громадян до медичних, учбових та побутових закладів, зупинок громадського транспорту, автовокзалу, автостанції, аварійних служб, ринків, тощо необхідно проводити оперативне та якісне снігоприбирання.
Снігоприбирання відбувається згідно схеми оповіщення та у порядку, визначеному системою пріоритетності вулиць, яка бере до уваги значення (категорію) котнкретної вулиці для пересування громадян та враховує їх доступ до обєктів життєдіяльності міста. Програма снігоприбирання розроблена з метою оптимізації маршрутів снігоприбиральної техніки та раціонального використання бюджетних коштів.
ОРГАНІЗАЦІЯ МІСЦЬ СНІГОВИВОЗУ
Завдання | Заходи | Примітки |
Об’єм зберігання снігу | Сніговози вивантажують сніг у спеціально відведених місцях зберігання снігу, визначених рішенням виконавчого комітету міської ради №834 від 12.10.16р. | |
Зменшення рівня шуму | Якщо видалення та складування снігу проводиться у нічний час, то дорожні служби повинні дотримуватись вимоги «жодного грюкоту», щоб не створювати відпочиваючим мешканцям незручності. | |
Доступ | Снігозвалища повинні бути підготовленими до складування снігу включаючи і під’їзний шлях до них. |
МІСЦЯ СНІГОВИВОЗУ
- На майданчику в парку «Топільче» в районі перехрестя вулиць Дружби – Руської (дамба Тернопільського ставу);
- На території парку «Національного відродження» (заїзд від АЗС «Укрнафта» біля «Алеї здоров’я»);
- На території відпрацьованого піскового кар’єру на вул. Микулинецькій (за міським кладовищем);
- На території пустиря навпроти будинку №34А на вул. Текстильній;
- На території відпрацьованого піскового кар’єру на вул. Пісковій;
- На території «Савич парку» на вул. Генерала М.Тарнавського.
Експлуатуючим організаціям забезпечувати своєчасне видалення снігу, не допускаючи його забруднення відходами.
КОНТРОЛЬ ОЖЕЛЕДИЦІ ТА ІНТЕНСИВНОСТІ СНІГОПАДІВ ШЛЯХОВО-МОСТОВОГО ГОСПОДАРСТВА
№ п/п | Завдання | Заходи | Виконавець |
1. | Контроль ожеледиці та інтенсивності снігопадів на вулицях першої категорії за складних погодних умов | проводиться кожних 2 години. | Переможець тендеру з утримання ШМГ, відділ технічного нагляду ТМР |
2. | Контроль ожеледиці та інтенсивності снігопадів на вулицях другої категорії за складних погодних умов | проводиться кожних 4 години | Переможець тендеру з утримання ШМГ, відділ технічного нагляду ТМР |
3. | Контроль ожеледиці та інтенсивності снігопадів на вулицях третьої категорії за складних погодних умов | проводиться кожних 8 годин | Переможець тендеру з утримання ШМГ, відділ технічного нагляду ТМР |
4. | Контроль ожеледиці та інтенсивності снігопадів на прибудинкових та прилеглих територіях житлових будинків, за складних погодних умов | проводиться кожних 8 годин | Призначений відповідальний працівник |
5. | Контроль ожеледиці та інтенсивності снігопадів на вулицях першої категорії за типових погодних умов | проводиться кожних 4 години | Переможець тендеру з утримання ШМГ,
відділ технічного нагляду ТМР |
6. | Індикатори контролю ожеледиці та інтенсивності снігопадів | -безперебійний рух транспорту та пішоходів;
-відсутність скарг мешканців міста |
Інформаційно-довідкова служба «1580», гаряча лінія УЖКГБтаЕ-(тел.525848) |
РОБОТА КООРДИНАЦІЙНОГО ШТАБУ ІЗ ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗА УТРИМАННЯМ ШМГ В ЗИМОВИЙ ПЕРІОД
Прийняття управлінських рішень щодо вибору системи оповіщення населення про початок роботи технологічного транспорту на маршрутах снігоприбирання покладено на балансоутримувача доріг – відділ технічного нагляду за погодженням з УЖКГБтаЕ та спеціально створений координаційний штаб, до складу якого входять представники усіх служб життєдіяльності м.Тернополя
Функції оповіщення
№ п/п | Рівень оповіщення | Виконавець | Примітки |
1. | Зелений та жовтий | Відділ технічного нагляду за погодженням з УЖКГБЕ, координаційний штаб | |
2. | червоний | Координаційний штаб |
СХЕМА ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ ОПОВІЩЕННЯ
Суб’єкти підприємницької діяльності першочергово звільняють від снігу допоміжні засоби для людей з обмеженими можливостями (пандуси, під’їзди до кнопок виклику, тощо).
З метою недопущення накопичення побутових відходів (сміттєвої кризи) необхідні механізми розпочинають роботу з розчищення під’їзного шляху до міського сміттєзвалища одночасно з початком снігозбирання в Тернополі. Відповідальність за виконання несе відповідна структура згідно укладеною з УЖКГБЕ угодою
МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖКГ УКРАЇНИ
НАКАЗ від 7 липня 2008 року №213
Про затвердження Методичних рекомендацій з прибирання території об’єктів благоустрою населених пунктів
Роботи з зимового прибирання різняться за ступенем важливості та черговості виконання робіт.
В першу чергу рекомендується проводити:
– оброблення покриття технологічними матеріалами, що запобігають утворенню ожеледі та сприяють її ліквідації;
– згрібання та підмітання снігу;
– розчищення снігових валів.
Потім рекомендується проводити:
– формування снігового валу;
– видалення снігу;
– зачищення покриття у місцях розміщення снігового валу після його видалення;
– сколювання та видалення льоду і сніжно-льодового накату;
– підмітання за тривалої відсутності снігопаду.
Під час планування обсягу робіт з вивезення снігу з метою унеможливлення зниження пропускної здатності вулично-дорожньої мережі та погіршення умов дорожнього руху за рахунок утворення снігових валів рекомендується визначити ділянки вулично-дорожньої мережі, сніг з яких доцільно вивозити автотранспортом, а потім розподілити на категорії залежно від строку перевезення снігу при різній інтенсивності снігопаду, як це наведено у табл. 2.
Таблиця 2 – Строки перевезення снігу з території об’єктів благоустрою | ||||
Категорія | Характеристика вулиць | Строки перевезення снігу, доби, при шарі снігу, який випав, см | ||
до 6 | 6 – 10 | 10 – 15 | ||
1 | Швидкісні дороги; магістральні дороги; вулиці з інтенсивним рухом та маршрутами громадського транспорту; вулиці з уклонами або звуженнями проїзної частини, де снігові вали ускладнюють рух транспорту; дороги та проїзди до лікувальних установ | 2 – 3 | 3 – 4 | 4 – 6 |
2 | Вулиці із середньою інтенсивністю руху транспорту; площі перед вокзалами, торговельними та іншими громадськими центрами | 3 – 4 | 4 – 6 | 5 – 8 |
3 | Усі інші вулиці із незначним рухом транспорту | 4 – 6 | 5 – 8 | 6 – 10 |
4.3. Зимове прибирання.
Зимове прибирання прибудинкових територій під час снігопаду (зрушення й підмітання снігу) можна виконувати з періодичністю, наведеною у табл. 5.
Таблиця 5. Рекомендована періодичність виконання зимового прибирання
Клас тротуару | Рекомендована періодичність, год., при температурі повітря, °C | Рекомендована періодичність при відсутності снігопаду, доби | |
нижче – 2 | вище – 2 | ||
I | через 3 | через 1,5 | через 3 |
II | через 2 | через 1,0 | через 2 |
III | через 1 | через 0,5 | через 1 |
Для забезпечення безпеки пішоходів сніг під час ручного прибирання вдосконаленого покриття рекомендується прибирати повністю. Якщо відсутнє вдосконалене покриття, то під час прибирання рекомендується залишати шар снігу для подальшого ущільнення.
Під час механізованого оброблення території фрикційними матеріалами для забезпечення рівномірного посипання швидкість обертання розкидного диску рекомендується регулювати так, щоб ширина оброблюваної смуги була найменшою (2,5 м – 3 м). Доцільно використання піскорозкидачів, розподільне обладнання яких виконано у вигляді горизонтальних валів з лопатами, що забезпечують рівномірне посипання. У разі оброблення покриття вручну, візки наповнюють фрикційними матеріалами і совком посипають покриття.
З метою забезпечення безпеки руху пішоходів та автотранспорту очищення дахів від снігу і видалення наростів на карнизах, дахах і водостічних трубах доцільно проводити систематично з обов’язковим додержанням запобіжних заходів з метою уникнення нещасних випадків з пішоходами і пошкоджень повітряних мереж, світильників і зелених насаджень. Сніг, скинутий з дахів, рекомендується переміщати у прилоткову смугу, а на широких тротуарах формувати у вали.
З метою забезпечення безпеки руху пішоходів при відсутності снігопаду очищення покриття від снігу наносного походження рекомендується проводити у ранні ранкові години машинами із плугово-щітковим устаткуванням з періодичністю виконання – один раз в 3, 2 і 1 доби, відповідно для тротуарів I, II та III класів.
Зібраний сніг доцільно зрушувати із тротуарів на проїзну частину в прилоткову смугу, а у дворах – до місць складання.
Зрушений із внутрішньоквартальних проїздів сніг рекомендується укладати в купи й вали, розташовані паралельно бортовому каменю, або складати уздовж проїзду за допомогою, як правило, роторних снігоочисників.
На тротуарах шириною більше 6 м, відділених газонами від проїзної частини вулиць, допускається зрушувати сніг на вал на середину тротуару для подальшого вивезення.
З метою забезпечення безпеки руху пішоходів роботи з укладання снігу у вали й купи доцільно закінчувати на тротуарах I та II класів не пізніше 6 години із моменту закінчення снігопаду, а на інших територіях – не пізніше 12 години.
У випадку, коли тротуари та проїзну частину вулиці прибирають різними машинами, сніг, зібраний із тротуарів, рекомендується переміщати на прилоткову смугу до укладання й формування валів снігу на проїзній частині вулиць. Коли тротуари та проїзну частину прибирають тими самими машинами, черговість прибирання рекомендується призначати залежно від інтенсивності руху на тротуарах, класу тротуарів і значимості вулиць.
За умов забезпечення збереження зелених насаджень, сніг, що збирають у дворах, на внутрішньоквартальних проїздах і, з урахуванням місцевих умов, на окремих вулицях, допускається складати на газонах і на вільних територіях.
Ділянки тротуарів і дворів, вкриті ущільненим снігом, рекомендується прибирати в найкоротший термін, наприклад, сколювачами-рихлювачами ущільненого снігу. Згрібання й збирання відколу доцільно проводити одночасно зі сколюванням або негайно після нього. Відкол рекомендується складати разом зі снігом.
ТЕХНІЧНІ ПРАВИЛА
ремонту і утримання міських вулиць та доріг
КТМ 204 України 010-94
Із змінами і доповненнями, внесеними
поправкою Державного комітету України по житлово-комунальному господарству
від 21 лютого 1995 року
7. ЗИМОВЕ УТРИМАННЯ МІСЬКИХ ВУЛИЦЬ ТА ДОРІГ
7.1. Усі роботи, виконувані зимою, поділяються на три групи: снігоочищення, видалення снігу та сколу, ліквідація ожеледі та боротьба із слизькістю доріг.
7.2. У випадках, коли середня інтенсивність руху транспортних засобів не перевищує 120 авт./год. із розрахунку на кожну смугу руху, а також під час снігопадів інтенсивністю до 5 мм/год. (за висотою шару неущільненого снігу), снігоочищення проводять тільки плужно-щітковими снігоочисниками без застосування хімічних реагентів.
7.3. Залежно від інтенсивності руху та температури повітря, очищення проїзної частини без застосування хімічних реагентів починають не пізніше, як через 0,5 год. після початку снігопаду і повторюють через кожні 1,5 – 2 год. по мірі накопичення снігу.
Після закінчення снігопаду виконують завершальні роботи – сніг згрібають та підмітають.
7.4. У випадках, коли середня інтенсивність руху транспортних засобів перевищує 120 авт./год., застосовують комбінований спосіб снігоочищення засобами механізації та хімічних реагентів – механохімічний.
7.5. Процес механохімічного способу снігоочищення (табл. 7.1) складається із циклів технологічних етапів, які повторюються у суворому порядку:
– витримування (проміжок часу від початку снігопаду до моменту внесення технологічних матеріалів у сніг, необхідний для того, щоб виключити утворення вільних розчинів на дорожньому покритті у результаті контакту технологічних матеріалів із снігом);
– обробка дорожнього покриття технологічними матеріалами (кристалічними реагентами або піскосольовою сумішшю);
– інтервал (етап припинення робіт, протягом якого на обробленому технологічними матеріалами покритті накопичується і переміщується колесами транспортних засобів сніг);
– згрібання та підмітання снігу (плужно-щітковими снігоочисниками).
Кількість циклів залежить від тривалості снігопаду.
7.6. Покриття 2- та 4-смугової проїзної частини обробляє одна машина, при більшій ширині проїзної частини – дві, які рухаються виступом з інтервалом 20 – 25 м.
Робоча швидкість розкидачів технологічних матеріалів повинна становити 25 – 30 км/год., а під час роботи на вузьких вулицях з інтенсивним рухом транспорту і пішоходів, а також в зоні зупинок громадського транспорту – 10 – 15 км/год.
Таблиця 7.1
Етапи технологічного процесу снігоочищення вулиць
Режим снігоочищення | Тривалість етапів, год. | |||||
інтенсивність снігопаду, мм/год. (за висотою неущіль- неного снігу) | витримування | обробка технологічними матеріалами | інтервал | згрібання та підмітання | всього | |
Перший цикл | ||||||
I | 5 – 10 | 0,75 | 1/2 | 3 | 3/2 | 7,75 |
II | 10 – 30 | 0,25 | 1/2 | – | 3/2 | 4,25 |
III | понад 30 | 0,25 | 1/1,5 | – | 1,5 | 2,75 |
Наступні цикли | ||||||
I | 5 – 10 | – | 1/2 | 3,75 | 3/2 | 7,75 |
II | 10 – 30 | – | 1/2 | 0,25 | 3/2 | 4,25 |
III | понад 30 | – | 1 | 0,25 | 1,5 | 2,75 |
Примітка. В чисельнику зазначена тривалість етапів у разі використання кристалічних реагентів, в знаменнику – піскосоляної суміші.
7.7. На вузьких вулицях із інтенсивним рухом транспортних засобів та пішоходів, в зоні зупинок громадського транспорту і стоянок автомобілів обробляти покриття технологічними матеріалами слід особливо обережно, виключаючи попадання матеріалів за межі проїзної частини.
7.8. В залежності від температури повітря щільність посипання дорожнього покриття під час обробки технологічними матеріалами повинна відповідати нормам, наведеним у табл. 7.2.
7.9. Згрібання і підмітання 2-смугових вулиць та доріг виконує один плужно-щітковий снігоочисник: спочатку очищує один бік проїзної частини, а потім – другий.
Якщо проїзна частина має більшу ширину, сніг згрібає і підмітає колона плужно-щіткових снігоочисників, кількість яких має бути достатньою, щоб за одне проходження здійснити очищення половини проїзної частини, а на вулицях та дорогах з односторонніми проїздами – всієї ширини проїзду.
Таблиця 7.2
Норми розподілу технологічних матеріалів під час снігоочищення вулиць
Температура снігу, °C | Кількість матеріалів, г/м2 | |
кристалічні реагенти | піскосоляна суміш | |
Вище -6 | 15 | 200 |
Від -6 до -18 | 18 | 300 |
Нижче -18 | 35 | 400 |
Примітка. Норми розподілу піскосоляної суміші відповідають такій, що вміщує сіль у кількості 8 % від загальної маси.
7.10. Снігоочисники у колоні повинні рухатися з інтервалом 15 – 20 м виступом так, щоб слід очищеної смуги покриття від машини, яка йде попереду, перекривався на 0,25 – 0,5 м.
Під час інтенсивних снігопадів на широких вулицях перекриття очищуваних смуг може становити 0,8 – 1,2 м.
7.11. На вулицях та дорогах, де снігоочищення покриття проводиться із застосуванням хімічних реагентів, сніг складують тільки на проїзній частині. У цьому випадку робоча швидкість руху снігоочисників не повинна перевищувати 20 км/год.
Якщо снігоочищення проводять без застосування хімічних реагентів, робоча швидкість руху снігоочисників може становити 30 – 40 км/год.
7.12. Під час снігопадів інтенсивністю понад 30 мм/год. сніг слід згрібати та підмітати окремо. Спочатку снігоочисники рухаються з піднятими щітками і тільки згрібають сніг плугом, а підмітають щітками після припинення снігопаду під час завершальних операцій снігоочищення.
Розподільне згрібання і підмітання снігу раціональне і у випадках, коли процес снігоочищення складається з двох і більше циклів.
7.13. У разі необхідності розміщення снігового валу посередині 6- чи 8-смугової проїзної частини або з лівого краю одностороннього проїзду кожне згрібання снігу виконують плугом вліво (при відповідному установленні плуга і піднятою щіткою), а завершальне підмітання – щіткою праворуч у лоток проїзної частини (з піднятим плугом).
7.14. Після згрібання снігу з проїзної частини слід негайно здійснювати розчищення снігових валів на перехрестях, пішохідних переходах (на довжину, рівну ширині переходу, але не менше як на 5 м), зупинках громадського транспорту (на довжину не менше 45 – 65 м відповідно для одиночних і здвоєних тролейбусів або автобусів, в тому числі на довжину не менше 10 м в напрямку руху після встановленого дорожнього знака, що вказує місце зупинки громадського транспорту), на в’їздах у двори та внутрішньоквартальні проїзди. Розчищення снігового валу слід виконувати повністю до самого бордюра.
7.15. На вулицях та дорогах, з яких сніг не передбачається вивозити на снігозвалище, снігові вали слід повністю розчищати над зливостічними колодязями.
7.16. Забороняється переміщувати сніг з проїзної частини на тротуари, смуги та ділянки зелених насаджень, а також скидати його у водойми.
7.17. Якщо снігові вали заважають рухові тролейбусів або спричиняють умови, коли пропускна здатність звуженої валами проїзної частини менша за інтенсивність транспортного потоку, необхідно організовувати вивезення снігу протягом 2 – 4 діб після закінчення снігопаду.
7.18. До початку формування снігових валів під навантаження мають бути закінчені роботи по очищенню межуючих з проїзною частиною тротуарів, сніг з яких скидають до лотка.
7.19. Сніговий вал, який розміщено у лотку проїзної частини, формують під навантаження двома автогрейдерами, що йдуть один за другим, або одним за два проходження. Під час першого проходження ніж автогрейдера зсуває сніговий вал від бордюру на відстань 0,3 – 0,5 м, під час другого – підбиває вал з боку проїзної частини.
Якщо сніговий вал укладають посередині проїзної частини, то його формування під навантаження обмежується підбиванням з обох боків плужно-щітковим снігоочисником або автогрейдером до розмірів основи, відповідних ширині захвату снігонавантажувача.
7.20. Для навантаження снігу з проїзної частини вулиць та доріг слід використовувати снігонавантажувачі з поздовжнім розміщенням навантажувального транспортера.
Роторні снігоочисники (снігонавантажувачі), які здійснюють бокове подавання снігу до кузова самоскида, слід використовувати на вулицях та дорогах з достатньою шириною проїзної частини і в години, коли їх робота не буде створювати затримки транспортного потоку.
7.21. Під час навантаження снігу із валу, що знаходиться у лотку проїзної частини, снігонавантажувач з поздовжнім розміщенням навантажувального транспортера повинен рухатися проти напрямку руху транспортного потоку, а самоскиди, які йдуть під навантаження – заднім ходом за навантажувачем по очищеній від снігового валу смузі. Після навантаження самоскид повинен вливатися у потік транспорту, не перетинаючи його.
У разі розміщення снігового валу посередині проїзної частини снігонавантажувач може рухатися у будь-якому напрямку, а завантажені снігом самоскиди виїжджають тільки вправо в напрямку руху транспортного потоку.
7.22. Під час навантаження снігу роторними снігоочисниками (снігонавантажувачами) вони разом із самоскидами повинні рухатись у напрямку транспортного потоку.
7.23. Самоскиди, які використовуються для вивезення снігу з міських вулиць та доріг, повинні мати нарощувальні борти висотою 0,6 – 1,2 м.
7.24. Очищення покриття від шару снігово-льодового накату або льоду виконують таким чином. Спочатку шар обробляють кристалічними хімічними реагентами при нормі посипання 200 – 300 г/м2 (найкращий ефект досягається при використанні реагентів з розмірами кристалів 7 – 10 мм). Через 3 – 5 годин після розподілу реагентів шар снігово-льодового накату або льоду сколюють автогрейдером, який обладнано гребінчастим ножем, або сколювачем-розпушувачем.
7.25. Якщо товщина шару снігово-льодового накату або льоду перевищує 20 мм, цикл робіт згідно п. 7.24 повторюють до повного очищення дорожнього покриття.
По завершенні робіт сколотий лід підгортають або укладають у вал з тим, щоб потім навантажити до самоскидів і вивезти на снігозвалище.
7.26. Для боротьби з ожеледицею застосовують профілактичний метод, який запобігає утворенню ожеледиці, або метод пасивного впливу, який підвищує зчепні якості обледенілого покриття.
7.27. Профілактичне оброблення дорожнього покриття слід здійснювати за 1 – 2 години до виникнення ожеледиці (прогнозованої попереджувальними метеозведеннями) при нормі посипання реагентів 15 – 20 г/м2.
Оброблення реагентами слід починати з менш завантажених вулиць, щоб покриття вулиць з інтенсивним рухом транспорту, а також ділянки з ухилом були оброблені безпосередньо до початку утворення ожеледиці.
7.28. У разі заздалегідного оброблення покриття доцільно використовувати рідкі хімічні реагенти по нормі в перерахунку на масу сухого матеріалу.
7.29. У разі пасивного методу боротьби з ожеледицею покриття обробляють піскосольовою сумішшю за нормою 200 – 300 г/м2. На ухилах, зупинках громадського транспорту, перехрестях та інших місцях, де може виникати необхідність екстреного гальмування, норма оброблення може бути доведена до 500 г/м2.
Оброблення повторюють через 2 – 3 год., якщо зберігається льодова плівка.
7.30. У разі виникнення ожеледиці, у першу чергу обробляють вулиці та дороги з інтенсивним рухом, маршрутами громадського транспорту, ухилами проїзної частини.
технічна кухонна сіль | -15 |
сіль сильвінітових відвалів | -10 |
хлористий кальцій лускавитий, хлористий кальцій фосфатований (ХКФ) | -35 |
суміш хлористого натрію та хлористого кальцію у співвідношенні 88:12 або 92:8 | -20 |
розчини хлоридно-натрієвого складу (25 %-ї концентрації), розчини хлористого кальцію (32 – або 38 %-ї концентрації) | -10 |
7.31. Застосування хімічних реагентів під час зимового утримання вулиць та доріг з цементно-бетонним покриттям дозволяється лише після 1,5 років його будівництва, якщо в цементних бетонах використовувалися повітрязалучаючі добавки, а при їх відсутності – після 3 років.
7.32. Використання того чи іншого виду хімічних реагентів під час зимового утримання міських вулиць та доріг здійснюється з урахуванням граничних температур (в ° C), за яких застосування хімічних реагентів найефективніше:
7.83. З метою зниження корозійної агресивності щодо металевих частин транспортних засобів в хімічні реагенти вводять інгібітори за нормами, наведеними в табл. 7.3.
Таблиця 7.3
Норми введення інгібіторів у протиожеледні матеріали
Протиожеледні матеріали | Інгібітор (одна із рекомендованих речовин) | Витрати інгібітора, % до основної маси матеріалу |
Тверді кристалічні | ||
Технічна кухонна сіль та сіль сильвінітових відвалів | Однозаміщений фосфат натрію | 2 – 3 |
Двозаміщений фосфат натрію | 5 – 7 | |
Простий суперфосфат | 5 – 7 | |
Подвійний суперфосфат | 3 | |
Суперфосфат гранульований | 3 – 5 | |
Хлористий кальцій лускавитий | Простий суперфосфат | 5 – 7 |
Гексаметофосфат натрію | 1 – 2 | |
Хлористий кальцій фосдатований (ХКФ) | Продукт інгібовано у процесі виготовлення | – |
Суміш хлористого натрію та хлористого кальцію – 92:2 або 88:12 | Однозаміщений фосфат натрію | 2 – 3 |
Простий суперфосфат | 5 – 7 | |
Рідкі | ||
Розчини хлоридно-натрієві | Однозаміщений фосфат натрію | 0,5 – 1 |
Двозаміщений фосфат натрію | 2 – 3 | |
Розчини хлористого кальцію 32- або 38 %-ї концентрації | Гексаметафосфат натрію | 0,5 – 1 |
Подвійний суперфосфат | 2 – 3 |
7.34. Піскосольову суміш з хлористим натрієм (технічною сіллю) у кількості 3 – 8 % від маси фрикційного матеріалу доцільно використовувати, якщо температура повітря не нижче від -20° C. У випадках, коли температура становить нижче -20° C, ефективнішою є суміш піску з хлористим кальцієм або хлористим магнієм.
7.35 Сніг з тротуарів та внутрішньоквартальних проїздів прибирають механічним способом або вручну без застосування хімічних реагентів.
7.36. У піску, який використовується для обробки дорожнього покриття зимою (у чистому вигляді або у суміші з хімічними реагентами), крупність частинок матеріалу не повинна перевищувати 6 мм, а вміст глинистих або мулових домішок – не більше 3 %.
7.37. Вдень очищення тротуарів та внутрішньоквартальних проїздів починають після проходження певного часу від початку снігопаду, год.;
Тротуари з інтенсивністю руху пішоходів, чол./год.:
до 50 | 3 |
від 51 до 100 | 2 |
понад 1000 | 1 |
Внутрішньоквартальні проїзди | 1 – 2 |
Якщо снігопад триває, снігоочищення повторюють з таким же періодом.
Сніг, який щойно випав, не рекомендується прибирати вночі (від 22 до 6 год.), оскільки в цей час він практично не ущільнюється.
7.38. Сніг з тротуарів згрібають на проїзну частину або внутрішньоквартальний проїзд, якщо між ними немає загорожі або роздільної смуги з зеленими насадженнями. Закінчують його згрібати до початку формування під навантаження снігового валу в лотку проїзної частини, а коли сніговий вал формується посередині проїзної частини вулиці або з лівого боку одностороннього проїзду – до останнього проходження плужно-щіткових снігоочисників.
7.39. Якщо сніг з тротуарів неможливо згрібати у лоток проїзної частини, снігову масу переміщують у бік, віддалений від проїзної частини, і складують на газоні.
Якщо ширина тротуару становить більш як 5 м, сніг згрібають і підмітають на його середину, формують у вал і навантажують у самоскиди для вивезення на снігозвалище.
7.40. Сніг з внутрішньоквартальних проїздів згрібають до віддаленого від будинку бордюру з можливим подальшим перекиданням його на газон, якщо покриття не оброблювалось хімічними реагентами.
7.41. Боротьбу з ожеледицею і слизькістю на тротуарах і внутрішньоквартальних проїздах слід вести фрикційним способом, використовуючи пісок без домішок солі.
В окремих випадках обледенілі або покриті снігово-льодовим накатом внутрішньоквартальні проїзди допускається посипати піскосольовою сумішшю з 3 %-м вмістом солі, але так, щоб вона не попадала на зелені насадження. У цих випадках сніг необхідно складувати тільки на проїзді.
7.42. Тротуари та внутрішньоквартальні проїзди обробляють піском за нормою посипання 200 – 300 г/м2. На зупинках громадського транспорту, ділянках з уклонами та сходинками норму посипання збільшують до 400 – 500 г/м2.
Обробка покриття має бути закінчена протягом 1 – 1,5 год. після початку утворення слизькості покриття.
7.43. Взимку, коли тривалий час стоїть суха погода і на дорожніх покриттях відсутні снігово-льодові відкладення, можливе їх підмітання. У цих випадках користуватися системою мокрого знепилювання робочої зони підмітально-прибиральних машин можна лише при плюсовій температурі повітря.
МАРШРУТ №1 «Центр-1»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Дамба Тернопільського ставу – вул. Руська;
Вул. Руська до шляхопроводу;
Вул. Руська – вул. Замкова – вул. Крушельницької;
Вул. Грушевського – вул. Словацького – вул. Камінна;
Вул. Опільського;
Бульвар Т. Шевченка – Театральний майдан;
Вул. Качали – вул. І. Франка – вул. Коперника;
Вул. Чорновола;
Вул. Качали – вул. Родини Барвінських;
Вул. Словацького – вул. Грушевського;
Вул. Листопадова (дві сторони);
Вул. Замкова (вгору до вул. Руської);
Вул. Й. Сліпого – вул. Д. Січинського – вул. Й. Сліпого;
Майдан Волі;
Вул. Сагайдачного – вул. Валова;
Вул. Й. Сліпого із виїздом на вул. Руську;
Вул. Руська – Дамба Тернопільського ставу;
Вул. Над Ставом – вул. Старий ринок.
МАРШРУТ №2 «Центр-2»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Вул. Патріарха Мстислава;
Вул. Багата – вул. Патр. Мстислава – площа «Героїв Євромайдану»;
Вул. Танцорова – вул. Живова -вул. Руська;
Вул. Живова – транспортна розв’язка вул. Кн.Острозького – вул. Живова – вул. Микулинецька;
Вул. Живова – вул. Оболоня;
Вул. Оболоня – вул. Шептицького – вул. Живова;
Розворот на перехресті із вул. Оболоня;
Вул. Живова – вул. Перля;
Вул. Живова – вул. Танцорова;
Розворот на перехресті вул. Живова – вул. Танцорова;
Вул. Танцорова – вул. Паращука – вул. Руська;
Вул. Шашкевича – вул. Руська – вул. Паращука – вул. Танцорова;
Вул. Медова – площа «Героїв Євромайдану» – вул. Шептицького;
Вул. А.Шептицького;
Вул. А. Шептицького в напрямку до вул. Острозького;
Вул. Липова – вул. Шептицького із виїздом на вул. Острозького;
Бульвар Т. Шевченка – вул. Руська;
Вул. Кн. Острозького – вул. Замонастирської;
Транспортна розв’язка вул. Кн. Острозького – вул. Микулинецька;
Вул. Шпитальна;
Вул. Я. Стецька;
Вул. Замонастирська;
Вул. Стрімка.
МАРШРУТ №3 «Новий Світ»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Вул. Січових Стрільців;
Вул. Пирогова;
Вул. Гоголя – вул. Б. Хмельницького;
Вул. Крушельницької;
Вул. Чехова – вул. За Рудкою – вул. Броварна;
Вул. Нечая до вул. Вагилевича;
Вул. Котляревського – вул. Вагилевича – вул. Броварна;
Вул. Гнатюка – вул. За Рудкою – вул. Горбачевського;
Вул. Горбачевського – вул. Котляревського – вул. Новий Світ;
Вул. Танцорова – вул. Паращука – вул. Руська;
Вул. Новий Світ – вул. Ділова – вул. Вільхова;
Вул. Новий Світ – вул. Транспортна – вул. Наливайка – вул. Березова;
Вул. Березова – вул. Наливайка – вул. Білецька;
Вул. Крушельницької – вул. Б.Хмельницького.
МАРШРУТ №4 «Старий Парк»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Вул. Збаразька (в напрямку від міста);
Транспортна розв’язка вул. Збаразька – пр. Злуки;
Вул. Промислова – вул. Поліська – вул. Лозовецька – вул. Фабрична (в зворотному напрямку);
Вул. Збаразька (в напрямку до міста);
Вул. Бродівська – вул. Дубовецька – вул. Лук’яновича (дві сторони);
Вул. Галицька – пров. Галицький – вул. Вояків дивізії Галичина;
Вул. Вояків дивізії Галичина;
Вул. Галицька по вул. Вояків дивізії Галичина на вул. Паркову;
Вул. Паркова – вул. Зелена – вул. Монюшко – вул. Шопена;
Вул. Шопена – пр. С.Бандери – вул. Тютюнника;
Вул. Тютюнника – вул. Паркова – вул. Шухевича;
Вул. Шухевича (сторона парку) – вул. Паркова – вул. Зелена – вул. Лисенка – вул. Північна – вул. Весела;
Вул. Весела – вул. Петрушевича – вул. Коцюбинського (вниз до вул. Глінки);
Вул. Глінки;
Вул. Глінки – вул. Весела – вул. Петрушевича – вул. Коцюбинського (біля парку);
Вул. Коцюбинського –вул. Рудницького – вул. Підгородня – вул. Ломоносова – вул. Клінічна;
Вул. Клінічна – пр. С. Бандери;
Вул. У. Самчука – вул. Вітовського – вул. О. Польового;
Вул. Лемківська – вул. Бойківська – вул. Гуцульська – вул. Рєпіна;
Вул. Рєпіна до Центру швидкої медичної допомоги.
МАРШРУТ №5 «Сонячний»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Вул. 15 Квітня від пр. С. Бандери до в’їзду в місто;
Вул. 15 Квітня від в’їзду в місто до вул. Київської;
Вул. Київська (непарна сторона);
Вул. Ген. М. Тарнавського (зі сторони садового кооперативу);
Вул. В. Великого (парна сторона);
Вул. Л.Курбаса (парна сторона);
Вул. Морозенка (сторона житлової забудови);
Вул. Симоненка (непарна сторона);
Розворот на транспортній розв’язці біля церкви Св. Петра і Павла;
Вул. Симоненка – вул. Морозенка – вул. Л.Курбаса – вул. В.Великого – вул. Ген. М. Тарнавського – вул. Київська;
Вул. Київська (парна сторона);
Вул. 15 Квітня – вул. Братів Бойчуків;
Вул. 15 Квітня – пр. Злуки;
Пр. Злуки (непарна сторона) – вул. Текстильна;
Вул. Текстильна;
Пр. Злуки – вул. Тарнавського;
Вул. Тарнавського (парна сторона) – вул. Пушкіна;
Вул. Пушкіна – вул. Лепкого;
Вул. Лепкого – пр. Злуки – вул. Чалдаєва;
Вул. Чалдаєва – вул. Пушкіна – вул. Тарнавського – вул. Київська;
Вул. Тарнавського (непарна сторона);
Пр. Злуки від вул. Тарнавського до вул. 15 Квітня;
Вул. Купчинського;
Вул. Сахарова – вул. Корольова) – вул. Стуса – вул. 15 Квітня;
Бульвар Петлюри – вул. Стуса – вул. Корольова – вул. Купчинського;
Вул. 15 Квітня – вул. Купчинського – пр. С. Бандери.
МАРШРУТ №6 «Східний»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Проспект С. Бандери від вул. Руської;
Транспортна розв’язка вул. Протасевича – пр. Ст. Бандери;
Вул. Протасевича (сторона житлової забудови);
Вул. Довженка – вул. Лесі Українки – вул. Слівенська – пр. С. Бандери;
Вул. Слівенська – вул. Лесі Українки до вул. Протасевича;
Вул. Лесі Українки до бульвару Д. Галицького;
Бульвар Д. Галицького;
Вул. Лесі Українки із виїздом на вул. Довженка в напрямку до вул. Протасевича;
Вул. Протасевича;
Пр. С. Бандери до вул. Руської;
Вул. Татарська – вул. Дівоча – пров. Дівочий – вул. Новосонячна – вул. Сонячна – вул. Польова;
Вул. Дівоча – вул. Манастирського – вул. Лесі Українки;
Вул. Малишка – вул. Глибока із розворотом на вул. Татарській;
Вул. Глиняна – вул. Глибока – вул. Нова (вгору);
Вул. Пулюя (вниз) – вул. Глибока – вул. Чайківського – пр. С. Бандери;
Вул. Коновальця до пр. Злуки;
Вул. Коновальця від пр. Злуки (вгору) до примикання вул. Вербицького;
Вул. Вербицького – вул. Чубинського;
Розворот на пр. Злуки;
Вул. Чубинського – вул. Вербицького із виїздом на вул. Коновальця.
МАРШРУТ №7 «Дружба»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Вул. Тролейбусна (зі сторони КП «Тернопільелектротранс»);
Вул. Бережанська (непарна сторона) від вул. Тролейбусної;
Вул. Мазепи вниз до дамби Тернопільського ставу;
Розворот на перехресті – вул. Чумацька – Приміська до телевежі;
Вул. Приміська від телевежі до вул. Чумацької;
Вул. Яремчука – вул. Петриківська – вул. Виговського – вул. Яремчука;
Вул. І. Мазепи – Майдан Перемоги;
Вул. Кривоноса – вул. Винниченка – вул. Карпенка – вул. Миру (зі сторони парку «Топільче»);
Вул. Дружби – вул. Орлика – вул. Юності – вул. Драгоманова;
Вул. Миру – вул. Карпенка – вул. Винниченка – вул. Кривоноса;
Вул. Бережанська до в’їзду в місто;
Вул. Бережанська до вул. Тролейбусної;
Вул. Тролейбусна до вул. Будного;
Вул. Лучаківського (від вул. Тролейбусної до вул. Будного);
Вул. Лучаківського (до вул. Бережанської і в зворотному напрямку);
Вул. Громницького – вул. Кривоноса – вул. Макаренка;
Вул. Макаренка – вул. Лучаківського – вул. Степова;
Вул. Степова – вул. Достоєвського;
Вул. Виговського (від вул. Петриківської до Майдану Перемоги);
Вул. Львівська – вул. Тернопільська;
Вул. Тернопільська – вул. Приміська – вул. Яблунева – вул. Урожайна до ЗОСШ №25;
Розворот на кінцевій зупинці громадського транспорту вул. Тернопільської;
Вул. Тернопільська – вул. Глибока Долина (асфальтована частина) – вул. Львівська;
Вул. Бригадна – вул. Мирна – вул. Золотогірська – вул. Львівська;
Розворот на перехресті вул. Львівська – вул. Об’їзна;
Вул. Львівська (в напрямку до міста).
МАРШРУТ №8 «Об’їзна»
Посипання вулиць протиожеледною сумішшю
Вул. Об’їзна (від вул. Львівської до транспортної розв’язки вул. Бережанської);
Транспортна розв’язка вул. Бережанська – вул. Об’їзна;
Вул. Будного до транспортної розв’язки вул. Микулинецької;
Транспортна розв’язка вул. Микулинецька – вул. Будного;
Вул. Об’їзна (від транспортної розв’язки вул. Микулинецька до вул. Протасевича);
Вул. Гайова;
Вул. Об’їзна – транспортна розв’язка вул. Кн. Острозького – вул. Живова;
Вул. Стадникової;
Вул. Микулинецька до вул. Чернівецької;
Вул. Чернівецька;
Вул. Микулинецька від вул. Чернівецької до вул. Микулинецької – бічної;
Вул. Микулинецька до кінця;
Вул. Козацька;
Вул. Студинського (в одну і другу сторону);
Вул. Микулинецька до вул. Гагаріна;
Вул. Гагаріна – Івул ІІкільна;
Вул. Микулинецька до вул. Подільської;
Вул. Подільська;
Вул. Микулинецька до вул. Кн. Острозького;
Вул. Будного від вул. Кн. Острозького до вул. Львівської.